Tom Waes uitgewuifd

Tom Waes heeft zijn boot Tethys laten dopen in de Schelde en is nu onderweg naar het noorden. Met zijn Bestevaer 53 koerst De Vlaamse presentator en acteur naar Spitsbergen voor opnames van zijn tv-programma Zeilen Waes 

Tom Waes en zijn driekoppige bemanning vertrokken afgelopen weekend uit Antwerpen en hebben een flinke tocht voor de boeg. Hun route loopt langs de Hebriden, de Orkneys en de Shetlands via Noorwegen tot aan Spitsbergen. Van daar gaat de reis nog noordelijker tot aan het poolijs. 

Waes heeft als presentator van Reizen WaesTomtesteron en Kamp Waes al veel extremen opgezocht. Zeilen staat sinds een aantal jaren op zijn radar, geïnspireerd door poolreizigers als Amundsen, Shackleton en vooral ook de Vlaming Adriaan de Gerlache. Met zijn bekende voortvarendheid heeft Waes de afgelopen drie jaar leren zeilen en in razend tempo zijn Yachtmaster-diploma behaald. Onder zijn bemanning bevindt zich – naast de tv-crew – wel ook een ervaren schipper. De boot van Tom Waes is in ieder geval zeer geschikt voor Arctische omstandigheden. Hij noemt zijn stoere aluminium Bestevaer 53 Tethys, getekend door Gerard Dijkstra en gebouwd bij KM Yachtbuilders in Makkum, niet voor niets de  Land Rover van de zee. Hij is in elk geval een stuk zwaarder gebouwd dan de klassieke Porsche waarmee Waes vorig jaar onder invloed een zwaar ongeluk veroorzaakte. Sinds die tijd heeft de Belg zich hard ingezet voor zijn rehabilitatie.  

Het is nog niet bekend wanneer Zeilen Waes wordt uitgezonden. Bekijk hier het interview met de tv-maker: https://www.youtube.com/watch?v=FIQ1oa6D3o4